Door
Mayall
Zeecontainers zijn hot! Telkens vaker gaan commodities zoals fruit en andere homogene voedselsoorten eerst in een container voordat ze op een boot geladen worden. Verwacht wordt dat over een een aantal tientallen jaren vrijwel alle grote zeevaart met containerschepen gebeurd. De logistieke markt zal hierdoor flink veranderen, pallets staan niet meer los in een ruim maar in containers. Er moeten dus meer containers gehandeld worden, maar hoe werkt dit?
Voordelen van containers
- stuwadoorskosten zijn drastisch lager
- Zeecontainers zijn van hoge kwaliteit; ze hebben een lange levensduur
- Goederen zijn beschermd tegen invloeden van buitenaf, ook de pallets waar goederen op staan
- Kan de hele scheepvaartroute voltooien zonder goederen over te laden
- Gemakkelijk laden en te lossen waardoor reistijd afneemt
- Werkt met bijna alle soorten goederen
- Gestandaardiseerde afmetingen voor soepele uitwisseling tussen verschillende transportsystemen
Wanneer containers vervoerd moeten worden – meestal in een haven – gebeurt dit meestal door containerhandlers. Containerhandlers verplaatsen en stapelen containers, wat in de havenindustrie vaak moet gebeuren. U kunt in verschillende situaties verschillende soorten containerhandlers inzetten. In deze blog leg ik de verschillen uit tussen reachstackers, empty container handlers, stackers en straddle carriers.
Reachstacker

Met reachstackers kunnen complete ISO-containers vervoerd en verplaatst worden. Het voertuig heeft een maximale belasting van 35 tot 50 ton en is een zwaar bedrijfsvoertuig. Reachstackers worden voornamelijk gebruikt in kleine havens; in grote havens worden meestal portaalkranen gebruikt. Er zijn reachstackers van verschillende merken: Kalmar, Heist, Linde, Liebherr en Konecranes. Varianten van “gewone” reachstackers zijn reachstackers met aanhangers, knikarmen of wissellaadbakken. Het voordeel van de reachstacker is zijn veelzijdigheid, er kunnen namelijk ook delen van machines mee gehesen worden en op moeilijk begaanbare plaatsen gezet worden. Ook kan de machine makkelijk over ruig terrein rijden.
Empty container handler

Als je naar de naam kijkt, is het al duidelijk wat de empty container handler doet: hij verplaatst en stapelt lege containers op een snelle en veilige manier. Deze voertuigen zijn minder sterk dan reachstackers en zijn daarom alleen geschikt voor lege containers. Ook kunnen ze bijvoorbeeld niet over een stapel containers heen om bij de stapel erachter te komen. Wel is de besturing makkelijk dan bij een reachstacker en kunnen lege stapels containers sneller verplaatst worden.
Stapelkraan

Ook voor het verplaatsen en stapelen van containers worden vaak stapelkranen gebruikt, ook wel de bovenloopkraan of portaalkraan genoemd. Met dit voertuig worden containers automatisch gestapeld. Ook kunt u de kraan eenvoudig verplaatsen en verankeren. Hierdoor kunt u containers nauwkeurig op grote hoogte plaatsen. Op grote havens en terminals worden dergelijke kranen veel aangetroffen.
Straddle carrier

Naast reachstackers, empty container handlers en stackers worden vaak straddle carriers (ook wel containerliften genoemd) ingezet om containers op te tillen. In (bijna) elke haven werken ze met straddle carriers. Dit komt doordat het voertuig de container op bijvoorbeeld een treinwagon, schip of andere container kan tillen. De machine kan ook containers vervoeren onder walkranen, waarna ze geladen kunnen worden aan boord.